AKTUÁLNĚ / Doprava

Stres při dopravní nehodě může způsobit agresivitu
Ilustrační foto. 
Autor / zdroj foto: isifa/thinkstock.com

Dopravní nehoda je pro dvě třetiny řidičů stresujícím zážitkem, v případě výskytu vážných zranění se jich do stresu dostane až 95 procent.

U každého sedmého účastníka nehody navíc dochází k tzv. zamrznutí, tedy zpomalenému chování, omezeným reakcím či mdlobám. Patnáct procent řidičů bylo terčem výhrůžek či fyzického napadání od jiných účastníků nehody, každý osmý se setkal s úplatkem. Právě na stres motoristů při nehodách sází tzv. lovci nehod, kteří vnucují motoristům své nevýhodné služby. Výsledky přinesl reprezentativní výzkum Linky pomoci řidičům 1224.

Jen z povinného ručení motoristé za první polovinu letošního roku nahlásili více než 120 tisíc škod spojených s nehodami. Velkou část řidičů přitom taková situace značně ovlivní. Z průzkumu Linky pomoci řidičům 1224 mezi více než tisícovkou řidičů vyplývá, že 65 % účastníků dopravní nehody při ní bylo vystaveno stresu. V případech doprovázených vážným zraněním bylo ve stresu celých 95 % řidičů, z toho 28 % dokonce ve stresu extrémním. V případě závažného poškození vozidla se do stresu dostalo 84 % řidičů, extrémně vystresovaných byla pětina z nich.

„Při nehodě dochází u účastníků k akutnímu negativnímu stresu, což má vliv na myšlení, emoce, chování i organismus. To, do jaké míry, pak závisí na mnoha faktorech jako předchozí zkušenost s nehodami či aktuální fyzický i psychický stav jedince. U vážných dopravních nehod navíc nelze vyloučit posttraumatickou stresovou reakci,“ vysvětluje dopravní psycholog PhDr. Michal Walter. Podle průzkumu se u 29 % účastníků dopravních nehod projevila zloba, 31 % řidičů bylo emotivních. Pětina řidičů (21 %) pak byla při nehodě ve stavu zmatenosti. V takovém stavu pak nejsou schopni jednat racionálně a snadno podléhají na místě nátlaku lovců nehod.

Sprosté chování, násilí i úplatky

Podle psychologa Michala Waltera se při vysoké psychické zátěži mohou projevit v chování některé vlastnosti, které jsou v běžném životě potlačeny: „V krizové situaci se ukazuje skutečná povaha člověka. Může to být hrdinství a odvaha, často však naopak zbabělost, vyhrožování, pohrdání či agresivnost.“ To potvrzují i výsledky průzkumu – téměř třetina řidičů (28 %) zažila od ostatních účastníků dopravní nehody sprosté chování, každý sedmý (15 %) pak výhrůžky. 15 % řidičů bylo dokonce svědkem fyzického napadení či pokusu o něj, 12 % účastníků nehody se setkalo s uplácením.

Ze stresu můžete „zamrznout“

V důsledku šoku z dopravní nehody může u člověka dojít i k tzv. zamrznutí. „Jedná se o negativní šokovou reakci, která bývá někdy následně racionalizována obavou, že by řidič mohl někomu ublížit nekvalifikovanou pomocí. Projevuje se neaktivitou, pasivitou, vyčkáváním na pomoc druhých, nepomáháním ostatním. A to i přesto, že fyzicky je daná osoba schopná takto konat,“ doplňuje Michal Walter. Průzkum Linky pomoci řidičům 1224 ukázal, že v případě vážných dopravních nehod došlo k tzv. zamrznutí až u 15 % řidičů. V takových případech doporučuje Walter odvést dotyčnou osobu z bezprostředního místa nehody, posadit ji, mluvit na ni a hlavně ji nenechat o samotě.

Linka pomoci řidičům 1224

„Řidiči ve velkém stresu způsobeném nehodou často neví, na koho se obrátit, nevybaví si číslo na asistenční společnost své pojišťovny či mohou snadno naletět nevýhodným a zbytečným službám, které jim u nehody vnucují lovci nehod. Proto jsme zřídili Linku pomoci řidičům 1224, což je jednoduché, dobře zapamatovatelné telefonní číslo, kde si motorista přivolá odtah nepojízdného vozidla či jinou pomoc přímo od své pojišťovny. Linka 1224 je dostupná 12 měsíců v roce, 24 hodin denně,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů a doporučuje všem řidičům, aby si číslo 1224 uložili jak do paměti své, tak i svého mobilního telefonu, protože se to může hodit.

Jak funguje Linka pomoci řidičům 1224

Klienti, kteří zavolají na číslo 1224, jsou v průměru za 6 vteřin spojeni s jejím operátorem. Linku obsluhují zkušení zaměstnanci call center asistenčních společností, které jsou členy České asociace asistenčních společností. Operátor zjistí pojišťovnu, u které mají řidiči uzavřené povinné ručení. Pokud si volající motorista pojišťovnu okamžitě nevybaví, operátor si ji sám zjistí podle SPZ auta. Poté řidiče přepojí na smluvní asistenční společnost pojišťovny, která na místo vyšle vůz a zařídí na místě opravu nebo odtažení do seriózního servisu.

Autor / zdroj: David Sahula

Reklama

Aktivní Dítě

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.